עמוד הבית » מה זה דיור מוגן
מה זה דיור מוגן | סוגי דיור מוגן

מה זה דיור מוגן

דיור מוגן הוא פתרון דיור עבור בני הגיל השלישי שמעוניינים לגור במרכזי ערים או ביישובים אחרים במסגרת הקהילה, באיכות חיים גבוהה, תוך שמירה על פרטיותם ואורח החיים שלהם. הדיירות והדיירים נהנים ממסגרת חברתית, מגוון פעילויות פנאי מעשירות, ופעילויות ספורט כדי לשמור על הכושר.

ישראל אמנם היא אחת המדינות הצעירות בעולם עם כ-12% מהאוכלוסייה בני 65 ומעלה, אך כבר היום המשמעות היא יותר מ-1.15 מיליון בני הגיל השלישי. מדוע אנחנו מזכירים את המספר הזה? משום שכמספרם של בני הגיל השלישי יגדל בשנים הקרובות, ובשל כך הצורך בפתרונות דיור מוגן למבוגרים עצמאיים יתעצם. במאמר שלפניכם נענה על שאלות כמו מה זה דיור מוגן, למי הוא מיועד, אילו סוגי דיור מוגן יש, ומהו טווח עלות דיור מוגן. 

למי מיועד בית דיור מוגן

בראש ובראשונה מיועד דיור מוגן למבוגרים עצמאיים. כל בית דיור מוגן קובע את גיל הכניסה המינימלי עבור, אך לרוב מדובר במסגרות שפתוחות בפני בני 65 ומעלה.

הבתים מאכלסים דירות פרטיות ומאובזרות בגדלים שונים, החל מחדר או דירת סטודיו ליחיד, דרך חדר וחצי, שני חדרים, שני חדרים וחצי, ושלושה חדרים ומעלה ליחידים או לזוגות. בחלק מבתי הדיור המוגן יש אפשרות לדירת גן או לדירת גג, ולא מעט דירות מגיעות עם מרפסת שמשקיפה לנוף העירוני או הכפרי, בהתאם למיקומו של הבית. 

גם רמת האבזור והריהוט משתנים בין בית דיור מוגן אחד למשנהו, אך תמיד מדובר בדירות פרטיות ולא בחדרים משותפים לדיירים זרים, כלומר ממש כמו בדירה פרטית בבניין רגיל. בנוסף למגורים נוחים ונעימים, דיור מוגן מספק חיי קהילה עשירים עם מגוון פעילויות פנאי, חברה ותרבות, לצד שירותי אחזקה, שירותים רפואיים, שמירה וביטחון מסביב לשעון. 

כמה עולה דיור מוגן

אחד הפרמטרים החשובים ביותר של מה זה דיור מוגן הוא כמובן עלות דיור מוגן. טווח המחירים רחב מאוד והוא משתנה בהתאם למיקום בארץ, לגודל הדירה, ולמאפיינים נוספים.

התשובה עבור כמה עולה דיור מוגן שונה אם בחרתם בית בגודל חדר בתל אביב במסלול פיקדון בהשוואה לדירת גן שלושה חדרים בצפון במסלול שכירות חודשית, למשל.

כדי להחליט על בית דיור מוגן למבוגרים עצמאיים בני הגיל השלישי הנכון עבורכם, בתקציב שתוכלו לעמוד בו, מומלץ ליצור איתנו קשר בטלפון או על ידי השארת פרטים כאן באתר.

אחת היועצות המומחיות שלנו תיצור איתכם קשר, תוכל לענות על כל שאלה בנושא מה זה דיור מוגן, טווחי מחירים של כמה עולה דיור מוגן שמתאים עבור הצרכים שלכם, וכל זה ללא תשלום מצדכם – השירות שאנחנו מספקים עבורכם הוא ללא עלות. 

בתי הדיור המוגן הם מסגרת דיור פרטית, כלומר המימון נעשה במלואו מכיסם של הדיירים, ללא סבסוד במסגרת הביטוח הלאומי, משרד הבריאות או משרד הרווחה, וללא השתתפותם. הסיבה לכך היא שדיור מוגן היא מסגרת שמיועדת עבור בני הגיל השלישי העצמאיים, שאינם זקוקים לעזרה סיעודית כלשהי, והם מסוגלים להמשיך ולנהל אורח חיים עצמאי. 

חוק דיור מוגן

חוק דיור מוגן התשע״ב-2012 נועד מתוך הצורך להסדיר את זכויותיהם של דיירי בתי הדיור המוגן השונים. עם השינויים הדמוגרפיים באוכלוסייה והעלייה המהירה במספרם של בני הגיל השלישי, נוצר צורך בתוספת משמעותית של בתי הדיור המוגן בישראל, כך שגם הרשתות הגדולות ממשיכות להתרחב וגם מוקמים בתי דיור מוגן פרטיים. החוק קובע תנאים מינימליים לקבלת רישיון להפעלת דיור מוגן, וכמובן כל בית יכול להוסיף פעילויות ושירותים על המינימום שהחוק מגדיר.

אז מה זה דיור מוגן על פי החוק? זו מסגרת שבה ניתנים שירותי רפואה על ידי אחות, שירותי עזרה ראשונה 24/7, וניהול מידע רפואי והפניית הדיירים לטיפול רפואי לפי רצונם.

בנוסף חייב לפעול צוות רפואי רב-מקצועי שכולל רופא.ה, אח.ות, ועובד.ת סוציאלי.ת. לפי חוק דיור מוגן בישראל, בכל בית דיור מוגן עם 250 דירות ומעלה יש להפעיל מחלקה סיעודית שבה דייר שזקוק לכך יכול להתאשפז בה, לתקופות קצרות או ארוכות.  

חוק דיור מוגן קובע גם את זכויות הדיירים בנוגע לניהול חייהם האישיים על פי סגנון חייהם, הזכות לתקשר עם עובדי הבית, זכויות לשיכון מטפל בדירה אם הדירה מתאימה ואם הנהלת הבית מסכימה לכך, זכויות בנוגע לוועד הדיירים, חוזה הדיור, וכן באילו מצבים אם בכלל מותר לפנות דייר מהדירה.

על פי חוק דיור מוגן, שלושת החודשים הראשונים נחשבים לתקופת ניסיון וניתן בהתראה של שבועיים מראש לסיים אותה. ניתן, בהסכמת שני הצדדים, להאריך את תקופת הניסיון עד שנה.

מה זה דיור מוגן – יתרונות

תוחלת החיים בישראל, שהיא מהגבוהות בעולם, הובילה למגפה הגדולה ביותר בקרב בני הגיל השלישי – מגפת הבדידות.

מבוגרות ומבוגרים בגילים הללו פורשים מהעבודה לפנסיה ארוכה, 20 שנה ויותר, שנים שבהן אין יותר מפגשים עם חברים וקולגות מהעבודה, הילדים כבר גדלו והקימו משפחות משלהם, הם טרודים בחיי היומיום ובגידול המשפחה, וחלק לא קטן מבני גיל הזהב מתמודד עם אובדן של בני זוג וחברים. 

דיור מוגן למבוגרים עצמאיים מספק ביטחון חברתי חשוב. פעילויות הספורט שומרות על היכולות הגופניות, פעילויות התרבות וההעשרה שומרות על היכולות הקוגניטיביות, והמגורים לצד בני גיל דומה עם תחומי עניין משותפים שומרים על היכולות החברתיות. אם צריך לענות על השאלה מה זה דיור מוגן בחמש מילים בלבד, התשובה היא איכות, בריאות, חברה, ביטחון, והנאה.